Barcelona, 18 de març del 2026
El topall als lloguers que regula pràcticament tota Catalunya des de fa dos anys està provocant efectes no desitjats, molt allunyats de l’objectiu inicial de la normativa, alerten agents col·legiats de la propietat (API), administradors de finques i economistes. Entre aquests efectes, destaquen la capitalització del mercat per part dels domicilis amb més poder adquisitiu. Per contra, joves i rendes baixes continuen patint greus dificultats per trobar un pis de lloguer a causa de l’escassetat d’oferta.
“Les persones amb més ingressos són les que més es beneficien del topall de rendes”, va assenyalar aquest dimecres Guifré Homedes, vicepresident del Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària i director general d’Amat Immobiliaris, durant un acte sobre l’evolució del mercat de l’habitatge a Barcelona. La demanda de lloguer continua superant àmpliament l’oferta, va afegir, de manera que els propietaris disposen de llargues llistes de candidats on triar. “I escullen solvència, els inquilins amb millors ingressos”, va continuar Homedes.
El mateix anàlisi el van fer des del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida (CAFBL) durant unes jornades per celebrar els 90 anys de la professió. Segons les seves dades, s’ha produït una baixada de la taxa d’esforç dels inquilins per pagar el lloguer perquè el mercat està copat per les persones amb salaris més alts.
Joves i rendes baixes, gairebé sense opcions
Si el 2021 els domicilis que vivien de lloguer destinaven entre un 30% i un 40% dels seus ingressos a pagar rendes i subministraments, ara la taxa d’esforç ha disminuït fins al 20%-30%, xifres que coincideixen amb les recollides per Eurostat.
En la mateixa direcció apunta el catedràtic de la UPF José García Montalvo en el seu estudi recent La vivienda en España: diagnóstico y propuestas desde una perspectiva internacional. “Els potencials inquilins amb pocs recursos no troben habitatges per llogar i són expulsats del mercat”, assenyala. L’estudi destaca que, segons diverses estimacions, hi ha una mitjana de 300 sol·licituds per cada pis de lloguer que surt al mercat. “Això significa que, amb aquesta longitud de cues, el propietari es mostra molt exigent a l’hora de seleccionar l’inquilí, evitant els grups amb menys capacitat econòmica o que podrien ser declarats vulnerables”, explica.
En paral·lel, la ràtio de la renda familiar mitjana dels inquilins respecte a la renda familiar mitjana del conjunt de la població està augmentant a Catalunya, mentre que a la resta d’Espanya disminueix. Aquesta evolució –continua l’estudi de García Montalvo– indicaria efectivament que els inquilins amb més renda disponible estan desplaçant els inquilins amb menys capacitat econòmica.
Des del sector immobiliari també alerten que el parc de lloguer creix molt lentament. L’increment de l’oferta d’aquest tipus d’habitatge és la meitat del que s’ha experimentat en anys anteriors, uns mil pisos al mes, segons dades de l’Incasòl analitzades pels administradors de finques. Tant el Govern com el Sindicat de Llogaters defensen que aquest fre es deu a la major durada dels contractes. En qualsevol cas, l’oferta de lloguer continua escassa.
El sector immobiliari i els economistes matisen, a més, que els preus dels lloguers s’estan moderant. Les últimes dades aportades per la Generalitat indiquen que els lloguers només han augmentat un 0,8% des de l’entrada en vigor de la regulació, per sota de la inflació general.
Ara bé, el preu del metre quadrat ha augmentat més d’un 3%. “L’oferta de pisos de lloguer s’està polaritzant”, va concloure Guifré Homedes.
Pots llegir la notícia completa a Las rentas altas están copando los pisos de alquiler en Catalunya, alerta el sector.