Nom de l'autor: Marta Agraz

Periodista. Directora de Comunicació del CAFBL

La Mañana
Aparicions en mitjans, Premsa

Els administradors de finques de Barcelona i Lleida exigeixen “mesures legislatives urgents” per frenar l’ocupació

Denuncien que les polítiques d’habitatge són un «fracàs total» i deixen «sense empara” als afectats Pla curt d’un pis del barri de les Escodines amb la finestra tapiada perquè no s’hi colin els ocupes. Imatge del 15 de juliol de 2019 (Horitzontal). El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida ha exigit “mesures legislatives urgents” per frenar l’ocupació d’habitatges. En un comunicat emès aquest dilluns, els propietaris han denunciat que les polítiques d’habitatge són “fracàs total”, i que promouen l’ocupació “sense empara als afectats”. Segons ha afirmat l’entitat, a Catalunya es registren el 50% de les ocupacions del conjunt de l’Estat, i el 75% d’aquestes tindrien lloc a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, els administradors apunten que la capital catalana promou regulacions “permissives” que “avalen l’ocupació com a forma legítima de possessió d’un habitatge”. Segons indiquen, les polítiques d’habitatge de la ciutat de Barcelona són “laxes”, i estan assentades sobre la base d’una “errada interpretació del dret a un habitatge digne”. Des del Col·legi insisteixen que l’ocupació d’habitatges és un “greu problema social i de seguretat” que provoca “baralles i amenaces” entre els ocupes i els veïns. Amb això, l’entitat ha subratllat la “sensació d’impotència i impunitat”. “És incomprensible que la ciutadania no trobi una resposta eficaç ni penal ni civil que la protegeixi amb eficàcia d’aquestes actuacions delictives”, ha expressat el president del Col·legi, Enrique Vendrell. Paral·lelament, els propietaris també han assenyalat la “indiferència” de la majoria grups polítics. “La seva inacció està provocant greus conseqüències econòmiques, socials i psicològiques”, han lamentat. Amb això, des del Col·legi demanen un “canvi legislatiu” que permeti una acció judicial, i que s’adoptin “mesures efectives” que protegeixin els afectats. Els administradors han posat d’exemple de regulacions les adoptades per la Comunitat de Madrid, on es permet realitzar judicis ràpids per delictes lleus d’ocupació d’habitatges.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «LA MAÑANA»: https://www.lamanyana.cat/els-administradors-de-finques-de-barcelona-i-lleida-exigeixen-mesures-legislatives-urgents-per-frenar-locupacio/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

SEGRE
Aparicions en mitjans, Premsa

Denuncien que la meitat de les ocupacions d’habitatge a l’Estat es produeixen a Catalunya

Els administradors de finques de Barcelona i Lleida exigeixen «mesures legislatives urgents»   El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida ha exigit «mesures legislatives urgents» per frenar l’ocupació d’habitatges. En un comunicat emès aquest dilluns, els propietaris han denunciat que les polítiques d’habitatge són «fracàs total», i que promouen l’ocupació «sense empara als afectats». Segons ha afirmat l’entitat, a Catalunya es registren el 50% de les ocupacions del conjunt de l’Estat, i el 75% d’aquestes tindrien lloc a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, els administradors apunten que la capital catalana promou regulacions «permissives» que «avalen l’ocupació com a forma legítima de possessió d’un habitatge». Segons indiquen, les polítiques d’habitatge de la ciutat de Barcelona són «laxes», i estan assentades sobre la base d’una «errada interpretació del dret a un habitatge digne». Des del Col·legi insisteixen que l’ocupació d’habitatges és un «greu problema social i de seguretat» que provoca «baralles i amenaces» entre els ocupes i els veïns. Amb això, l’entitat ha subratllat la «sensació d’impotència i impunitat». «És incomprensible que la ciutadania no trobi una resposta eficaç ni penal ni civil que la protegeixi amb eficàcia d’aquestes actuacions delictives», ha expressat el president del Col·legi, Enrique Vendrell. Paral·lelament, els propietaris també han assenyalat la «indiferència» de la majoria grups polítics. «La seva inacció està provocant greus conseqüències econòmiques, socials i psicològiques», han lamentat. Amb això, des del Col·legi demanen un “canvi legislatiu” que permeti una acció judicial, i que s’adoptin “mesures efectives” que protegeixin els afectats. Els administradors han posat d’exemple de regulacions les adoptades per la Comunitat de Madrid, on es permet realitzar judicis ràpids per delictes lleus d’ocupació d’habitatges.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «EL SEGRE»: https://www.segre.com/noticies/lleida/2022/05/16/denuncien_que_meitat_les_ocupacions_habitatge_estat_produeixen_catalunya_171179_1092.html Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

LVG
Aparicions en mitjans, Premsa

Els administradors de finques de Barcelona i Lleida exigeixen «mesures legislatives urgents» per frenar l’ocupació

ACN Barcelona – El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida ha exigit «mesures legislatives urgents» per frenar l’ocupació d’habitatges. En un comunicat emès aquest dilluns, els propietaris han denunciat que les polítiques d’habitatge són «fracàs total», i que promouen l’ocupació «sense empara als afectats». Segons ha afirmat l’entitat, a Catalunya es registren el 50% de les ocupacions del conjunt de l’Estat, i el 75% d’aquestes tindrien lloc a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, els administradors apunten que la capital catalana promou regulacions «permissives» que «avalen l’ocupació com a forma legítima de possessió d’un habitatge». Segons indiquen, les polítiques d’habitatge de la ciutat de Barcelona són «laxes», i estan assentades sobre la base d’una «errada interpretació del dret a un habitatge digne». Des del Col·legi insisteixen que l’ocupació d’habitatges és un «greu problema social i de seguretat» que provoca «baralles i amenaces» entre els ocupes i els veïns. Amb això, l’entitat ha subratllat la «sensació d’impotència i impunitat». «És incomprensible que la ciutadania no trobi una resposta eficaç ni penal ni civil que la protegeixi amb eficàcia d’aquestes actuacions delictives», ha expressat el president del Col·legi, Enrique Vendrell. Paral·lelament, els propietaris també han assenyalat la «indiferència» de la majoria grups polítics. «La seva inacció està provocant greus conseqüències econòmiques, socials i psicològiques», han lamentat. Amb això, des del Col·legi demanen un “canvi legislatiu” que permeti una acció judicial, i que s’adoptin “mesures efectives” que protegeixin els afectats. Els administradors han posat d’exemple de regulacions les adoptades per la Comunitat de Madrid, on es permet realitzar judicis ràpids per delictes lleus d’ocupació d’habitatges. LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «LA VANGUARDIA»: https://www.lavanguardia.com/vida/20220516/8270711/els-administradors-finques-barcelona-i-lleida-exigeixen-mesures-legislatives-urgents-per-frenar-l-ocupacio.html Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

LVG
Aparicions en mitjans, Premsa

Barcelona facilitarà la instal·lació de plaques solars en terrats

El Ayuntamiento ha firmado un convenio para eliminar las trabas administrativas y favorecer la financiación   Una instalación de placas fotovoltaicas en la azotea de un edificio del barrio de Sant Martí Las azoteas están llamadas a ser las protagonistas de la transición energética en Barcelona. Muchas podrían acoger placas fotovoltaicas para generar electricidad y, así, promover el ­autoabastecimiento. Un objetivo ambicioso que la capital catalana pretende impulsar con facilidades a los propietarios. Para ello ha firmado un convenio para eliminar las trabas administrativas y garantizar la coordinación del sector, así como para favorecer la financiación. El acuerdo se ha suscrito esta mañana en un acto en el que han participado Eloi Badia, concejal de Emergència Cilmàtica i Transició Ecològica; Ariadna Feviche, vicepresidenta del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida; y Alfredo Martínez-Sabadell, presidente del Gremi d’Instal·ladors de Barcelona. Comunidades de vecinos El objetivo es que 2.000 familias apuesten por las placas solares El objetivo de Moment solar Barcelona es conseguir que 2.000 familias se sumen a la iniciativa, lo que supondría que 100 comunidades de vecinos se dotarán de una instalación fotovoltaica. Un reto que no será “nada fácil”, ha indicado Martínez-Sabadell. Los trámites para solicitar una instalación van a simplificarse para acelerar el proceso y “evitar que cualquier impedimento técnico lo detenga”, ha señalado el edil. Un grupo de promotores explicará la iniciativa a los vecinos con los presidentes de comunidades, que habrán sido previamente informados de la propuesta por los administradores de las fincas. Si hay interés, se ofrecerá la posibilidad de hacer un encuentro explicativo aportando un proyecto específico para la comunidad, acompañados del Gremi d’Instal ladors. Para la ejecución del proyecto es necesaria una mayoría simple en una votación en la comunidad y asegurar que la cubierta está en buen estado desde un punto de vista funcional y estructural. Incentivo económico Una familia ahorraría el 25 % de la factura anual con la instalación La comunidad, una vez haya firmado el contrato, no se tendrá que preocupar de nada más. Según lo previsto, será el instalador que la comunidad escoja el que moverá los permisos necesarios, tramitará las posibles ayudas que existan, hará la ejecución de la instalación, la legalizará, la gestionará y, si así se acuerda, la mantendrá. Las familias podrían reducir 200 euros su factura anual de la luz Una familia residente en una finca que se decida por esta instalación podrá llegar a ahorrar el 25% anual de la factura de la luz, lo que se traduce en casi 200 euros menos. “Ante la inestabilidad del precio de la electricidad durante los últimos meses, es una alternativa que nos aporta mayor seguridad económica”, ha dicho Badia. También se les ayudará en la tramitación de las subvenciones disponibles para reducir el plazo de amortización a los dos o tres años. Subvenciones El Ayuntamiento bonificará el 50% del IBI y el 95% de la licencia de obras Otro de los puntos importantes que contempla el convenio es el soporte económico a la hora de realizar la instalación. El Consistorio descontará el 50 % del IBI los tres primeros años posteriores a la inversión y bonificará el 95 % del impuesto sobre construcciones, instalaciones y obras (ICIO), es decir, del coste total de la licencia de obras. “Se estudiará cada caso de forma individual y se aportarán herramientas de financiación con tipos de interés razonables”, ha explicado el concejal. La iniciativa pretende reducir el impacto ambiental, favorecer la transición energética y ayudar en la lucha contra el cambio climático. De esta forma, este año se espera llenar los tejados de placas fotovoltaicas en una “inversión de futuro” que va más allá del incentivo económico. LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «LA VANGUARDIA»: https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20220516/8270227/barcelona-facilitara-instalacion-placas-solares-azoteas.html Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Aparicions en mitjans, Premsa

Barcelona impulsarà les plaques solars en edificis de vivendes

L’Ajuntament de Barcelona ha firmat un conveni amb el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida i el Gremi d’Instal·ladors de Barcelona per impulsar la instal·lació de plaques solars en edificis residencials, ha explicat en un comunicat aquest dilluns. La iniciativa ‘Moment solar Barcelona’ pretén ajudar els veïns en la tramitació de les subvencions en aquest àmbit, perquè puguin amortitzar el cost de la instal·lació en un termini de dos a tres anys. El consistori espera que unes 2.000 famílies (100 comunitats de veïns) se sumin a la iniciativa aquest 2022 i assegura que una unitat familiar que aposti per l’autoconsum pot reduir el cost de la factura de la llum fins al 25%, cosa que suposa uns 200 euros d’estalvi anual. Amb aquesta iniciativa es vol «augmentar l’interès, convèncer i acompanyar» les comunitats per portar a terme tot el procés d’instal·lació de plaques fotovoltaiques des de l’estudi previ fins a la instal·lació, la legalització i la posada en marxa de les plaques, així com la tramitació per accedir a les subvencions disponibles. Permisos i manteniment ‘Moment Solar Barcelona’ acompanyarà a la pràctica tota l’actuació executiva de la instal·lació d’autoconsum, gestionarà els permisos necessaris i s’ocuparà del manteniment de les plaques fotovoltaiques. L’Agència de l’Energia de Barcelona impulsarà també una campanya comunicativa i comptarà amb un equip d’informadors per explicar el projecte i fer efectiva la realització de les instal·lacions. Per la seva banda, el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona «ajudarà a arribar» les comunitats de veïns i el Gremi d’Instal·ladors de Barcelona assegurarà instal·lacions professionals que compleixin tots els requeriments tècnics i de legalització a un cost que estimin raonable.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «EL PERIÓDICO»: https://www.elperiodico.cat/ca/barcelona/20220516/barcelona-impulses-plaques-solars-edificis-13665074 Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

LaRepública
Aparicions en mitjans, Premsa

Els administradors de finques de Barcelona i Lleida exigeixen “mesures legislatives urgents” per frenar l’ocupació

ACN Barcelona – El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida ha exigit “mesures legislatives urgents” per frenar l’ocupació d’habitatges. En un comunicat emès aquest dilluns, els propietaris han denunciat que les polítiques d’habitatge són “fracàs total”, i que promouen l’ocupació “sense empara als afectats”. Segons ha afirmat l’entitat, a Catalunya es registren el 50% de les ocupacions del conjunt de l’Estat, i el 75% d’aquestes tindrien lloc a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, els administradors apunten que la capital catalana promou regulacions “permissives” que “avalen l’ocupació com a forma legítima de possessió d’un habitatge”. Segons indiquen, les polítiques d’habitatge de la ciutat de Barcelona són “laxes”, i estan assentades sobre la base d’una “errada interpretació del dret a un habitatge digne”. Des del Col·legi insisteixen que l’ocupació d’habitatges és un “greu problema social i de seguretat” que provoca “baralles i amenaces” entre els ocupes i els veïns. Amb això, l’entitat ha subratllat la “sensació d’impotència i impunitat”. “És incomprensible que la ciutadania no trobi una resposta eficaç ni penal ni civil que la protegeixi amb eficàcia d’aquestes actuacions delictives”, ha expressat el president del Col·legi, Enrique Vendrell. Paral·lelament, els propietaris també han assenyalat la “indiferència” de la majoria grups polítics. “La seva inacció està provocant greus conseqüències econòmiques, socials i psicològiques”, han lamentat. Amb això, des del Col·legi demanen un “canvi legislatiu” que permeti una acció judicial, i que s’adoptin “mesures efectives” que protegeixin els afectats. Els administradors han posat d’exemple de regulacions les adoptades per la Comunitat de Madrid, on es permet realitzar judicis ràpids per delictes lleus d’ocupació d’habitatges.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «LA REPÚBLICA»: https://www.larepublica.cat/minut-a-minut/els-administradors-de-finques-de-barcelona-i-lleida-exigeixen-mesures-legislatives-urgents-per-frenar-locupacio/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

COPE CATALUNYA
Aparicions en mitjans, Premsa, Ràdio

Barcelona signa el conveni de ‘Moment solar Barcelona’, iniciativa que aposta per les energies renovables

S’instal·laran plaques solars en diverses comunitats de veïns de la ciutat La iniciativa ‘Moment solar Barcelona’ representa el compromís absolut de l’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi d’Administradors de FinquesiInstl·*ladors de Barcelona, i el Gremi d’Instal·*ladors de Barcelona per ajudar i accelerar la transició energètica a la ciutat, que asseguren és «molt necessària». L’objectiu és que els panells solars es converteixin en «el nou paisatge comú de la ciutat», ha assegurat el consellermunicipalEloiBadia. «Que sigui la nova normalitat» que la majoria de l’energia provingui dels panells solars de les cases. Badia afirma que l’aposta per les energies renovables i pels panells és una «aposta de seguretat». Preve que la instal·lació d’aquestes plaques suposaria el estalvi d’un 25% de la factura elèctrica, uns 200 euros a l’any, a més de la bonificació del 50% de l’IBI (Impost sobre Béns immobles) durant 3 anys i el 95% de el ICIO (Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres). A més de beneficis ecónomicos, tenir aquestes instal·lacions a la ciutat també suposa un incentiu en el teixit laboral, «estarem creant llocs de qualitat i de futur». Badia assegura que es tracta d’una aposta pel futur de Barcelona. El conseller ha explicat que s’usarà una tecnologia molt assequible, i que, per tant, l’economia no ha de ser un problema per als veïns que vulguin formar part. Defensa que es tenen eines de finançament i que si algunes famílies s’han de finançar la seva aportació «només s’allargarà el retorn», és a dir, no es perdran beneficis, sinó que s’obtindran de manera més lenta. Ha assegurat que la recepció de la iniciativa està sent molt positiva per part del veïnat, a qui fa una crida a sumar-se a l’aprofitament de «l’energia solar del mediterrani», i a qui prometen ajudar i acompanyar en tot el procés.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «COPE BARCELONA»: https://www.cope.es/emisoras/cataluna/barcelona-provincia/barcelona/noticias/barcelona-firma-convenio-moment-solar-barcelona-iniciativa-que-apuesta-por-las-energias-renovables-20220516_2084902 Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

324
Aparicions en mitjans, Premsa

Conveni per aconseguir que 2.000 famílies de Barcelona instal·lin plaques solars als seus edificis residencials

ACN Barcelona – L’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida i el Gremi d’Instal·ladors han signat un conveni per impulsar la instal·lació de plaques solars en edificis residencials. Es tracta de ‘Moment solar Barcelona’, iniciativa a través de la qual es vol aconseguir que unes 2.000 famílies disposin d’energia renovable aquest any mitjançant la instal·lació de panells solars. Això suposaria unes 100 comunitats de veïns amb capacitat de generar la seva pròpia electricitat. El conveni planteja un treball de porta a porta en un centenar de comunitats, on s’explicarà la iniciativa i, si hi ha interès, es farà una reunió aportant el projecte específic per aquella comunitat. Per tal de tirar endavant l’execució del projecte cal una majoria simple en una votació a la comunitat i assegurar que la coberta està en bon estat des d’un punt de vista funcional i estructural. Si la proposta tira endavant, serà l’instal·lador que la comunitat esculli el que mourà els permisos necessaris, tramitarà els possibles ajuts que existeixin, farà l’execució de la instal·lació, la legalitzarà, la gestionarà i, si així s’acorda, la mantindrà. Estalvi de gairebé 200 euros anuals Una comunitat que aposti per l’autoconsum pot arribar generar un estalvi del 25% anual de la factura de la llum, el que pot suposar fins a un estalvi de gairebé 200  euros. A més l’Ajuntament descomptaria l’IBI del 50% els tres primers anys posteriors a la inversió, i en el cas de Impost sobre construccions instal·lacions i obres (ICIO), el valor total bonificat és del 95% del cost total de la llicència d’obres. ‘Moment solar Barcelona’ acompanyarà també en la tramitació per accedir a totes les subvencions disponibles per tal que el cost de la instal·lació es pugui amortitzar en un termini de dos a tres anys. L’Agència de l’Energia de Barcelona impulsarà també una campanya comunicativa i comptarà amb un equip d’informadors per explicar el projecte i fer efectiva la realització de les instal·lacions. El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona ajudarà a arribar a les comunitats de veïns i el Gremi d’Instal·ladors de Barcelona assegurarà instal·lacions professionals que compleixen amb tots els requeriments tècnics i de legalització a un cost raonable.   LLEGIR LA NOTÍCIA COMPLETA A «324»: https://www.ccma.cat/324/conveni-per-aconseguir-que-2000-families-de-barcelona-installin-plaques-solars-als-seus-edificis-residencials/noticia/3164299/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

BETEVÉ
Aparicions en mitjans, Televisió

Impuls a la instal·lació de plaques solars en comunitats de veïns de Barcelona

La previsió de l’Ajuntament és que les finques s’estalviïn un 25 % de la factura elèctrica, uns 200 euros l’any   L’Ajuntament de Barcelona es marca com a objectiu que 100 comunitats de veïns de la ciutat instal·lin plaques solars als edificis. Calculen que això permetrà estalviar un 25 % de la factura elèctrica, uns 200 euros anuals. Per animar la ciutadania a aquesta opció, el govern municipal impulsa bonificacions i subvencions que permetran amortitzar la inversió inicial en un període màxim de tres anys. L’Ajuntament ha signat un conveni amb el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i el Gremi d’Instal·ladors de Barcelona per iniciar la campanya informativa i d’instal·lació dels panells, fent acompanyament a les comunitats. Facilitar els tràmits i les gestions per animar les comunitats a l’autoconsum Segons les previsions, unes 2.000 famílies de Barcelona podrien sumar-se a la iniciativa, que començarà amb una campanya informativa porta a porta per detallar als veïns com és tot el procés. Les comunitats que s’animin a instal·lar les plaques hauran d’aprovar-ho en una votació en què una majoria simple és suficient per tirar endavant la iniciativa. Posteriorment, caldrà que els tècnics del Gremi d’Instal·ladors garanteixin que la coberta o el terrat estiguin en bon estat estructural i funcional per donar llum verda al projecte. A partir d’aquí, els instal·ladors buscaran els models més ben adaptats a cada finca. La comunitat sufragarà tot el cost de la compra i la instal·lació, que dependrà del nombre de panells i veïns de cada comunitat, però que pot comportar una inversió d’uns 40.000 €. A partir d’aquí, quan se signi el contracte, els veïns no hauran de fer res més perquè serà l’instal·lador qui tramitarà els permisos necessaris i els ajuts. També es farà càrrec de la instal·lació i la legalitzarà. Amortitzar el cost de la instal·lació en un màxim de 3 anys Dins aquesta iniciativa per animar les famílies a l’autoconsum, l’Ajuntament preveu un seguit de beneficis fiscals. Les comunitats tindran un descompte de l’IBI el 50 % en els tres primers anys després de la inversió. I a més es bonificarà el 95 % del cost de la llicència d’obres. L’Ajuntament s’ha compromès a acompanyar les comunitats per garantir que accedeixin a totes les subvencions i preveuen que es podrà amortitzar el cost de la instal·lació en un termini de 2-3 anys. La campanya se suma a la iniciativa municipal impulsada ara fa un any perquè els veïns i veïnes poguessin instal·lar a cost 0 les plaques a les finques. En els últims mesos, l’Ajuntament ha impulsat les plaques solars a terrenys industrials, a les cobertes industrials de Mercabarna. I en una vessant més social, l’Ajuntament també preveu que l’energia generada per 11 pèrgoles fotovoltaiques serveixi per finançar part de la factura d’un miler de famílies vulnerables.   LLEGIR I VEURE LA NOTÍCIA COMPLETA A «BETEVÉ»: https://beteve.cat/medi-ambient/impuls-instalacio-plaques-solars-comunitats-veins-barcelona/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Notes de premsa

El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida exigeix mesures legislatives urgents per poder posar fre a l’okupació

El 50% de les okupacions es registren a Catalunya i, d’aquesta xifra, el 75% són a la ciutat de Barcelona Les polítiques d’habitatge són un total fracàs, ja que faciliten i promouen l’okupació sense cap empara als afectats Barcelona, 16 de maig – Cada vegada més es venen succeint nombrosos conflictes i accidents que són causa de danys personals i que tenen com a origen les ocupacions d’immobles. La posició del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida és, en tot moment, de condemna i denúncia demanant a les diferents Administracions Públiques que intervinguin en el que considerem un autèntic i greu problema social i de seguretat, creant-se baralles i amenaces entre okupes i veïns, víctimes en un incendi… És per aquest motiu que exigim mesures legislatives urgents per poder posar fre a l’okupació. Portem ja molt de temps afirmant que les polítiques d’habitatge són un total fracàs a l’hora d’abordar aquesta qüestió, ja que faciliten i promouen l’okupació sense cap empara als afectats. Per part de la majoria dels grups polítics hi ha una gran indiferència i la seva inacció està provocant greus conseqüències econòmiques, socials i psicològiques per a les persones que ho estan patint. Segons explica el Sr. Enrique Vendrell, president del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida, “l’ocupació il·legal d’immobles és un delicte penal i, a més, afecta al dret de propietat, que no sols està reconegut en la Constitució sinó que a més, així ho ha proclamat el Conveni Europeu de Drets Humans, per la qual cosa és incomprensible que la ciutadania no trobi una resposta eficaç ni penal ni civil que la protegeixi amb eficàcia d’aquestes actuacions delictives i dels danys materials que aquests fets ocasionen”. La sensació d’impotència i impunitat que suposa no sols afecta directament als titulars dels immobles okupats, sense consentiment i per la força, sinó que propicia sempre un greu problema de convivència i inseguretat per a la resta dels residents de l’edifici, del barri o de la urbanització a conseqüència d’actuacions de veritables bandes organitzades i mafioses, situacions que “els Administradors de Finques hem de tractar de gestionar sense tenir mitjans legals ni cobertura o assistència policial per a resoldre’ls”, diu el Sr. Vendrell. La realitat d’aquesta situació està sent recollida diàriament pels mitjans, amb altercats seriosos i mates mortals, com recentment hem pogut comprovar en l’incendi d’un edifici en Santa Coloma de Gramenet, o d’un local en la Plaça Tetuan a Barcelona. No obstant això, sent Catalunya la comunitat on estadísticament es venen produint pràcticament el 50% de les ocupacions del conjunt de l’Estat i d’aquestes el 75% a Barcelona, és on les regulacions que es venen promovent des de l’Administració avalen obertament a l’okupació com una forma legítima de la possessió d’un habitatge, reforçant-se encara més aquestes polítiques permissives o laxes sobre la base d’una errada interpretació del dret a un habitatge digne i a la vulnerabilitat residencial, “com si aquesta justifiqués el delicte i l’apropiació de la propietat privada o, fins i tot, de la propietat pública destinada a arbitrar de forma ordenada les solucions residencials dels més necessitats, als qui també s’acaba perjudicant”, indica el Sr. Vendrell. L’últim exemple d’això ho tenim en la llei catalana 1/2022, del 3 de març, de modificació de la Llei 18/2007, la Llei 24/2015 i la Llei 4/2016 per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge, que presumiblement serà recorreguda amb èxit davant el Tribunal Constitucional. Considerem que el dret a l’habitatge no és incompatible amb el dret a la propietat privada, tots dos han de ser protegits, i, tal com explica el Sr. Vendrell, “no és admissible que s’emparin, protegeixin o justifiquin accions delictives dels qui els esgrimeixen”. Estem davant d’una situació insostenible on a més, no oblidem, es promou la creació d’organitzacions criminals i màfies que s’aprofiten de les persones i famílies més necessitades gràcies a la laxitud i lentitud de les reaccions policials i judicials. Per tot això, és necessari un canvi legislatiu com el que ja ha estat proposat des dels nostres col·legis professionals i l’advocacia catalana, referits a les lleis processals civils i penals, així com al règim de la propietat horitzontal, que permetin una acció judicial immediata, i que s’adoptin mesures efectives amb la regulació vigent que vetlli per la seguretat i protecció dels afectats, com les adoptades per la Comunitat de Madrid, en aplicació de l’Article 964 de la Ley de Enjuiciamiento Criminal, que permet, des de l’1 de maig, realitzar judicis ràpids per delictes lleus d’okupació d’habitatges i d’aquesta manera, poder agilitzar els tràmits de desnonaments.   DESCARREGAR NOTA DE PREMSA Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Desplaça cap amunt