Nom de l'autor: Marta Agraz

Periodista. Directora de Comunicació del CAFBL

LaRepública
Aparicions en mitjans, Premsa

Els administradors de finques denuncien un increment “insostenible” de l’IBI del 62% a Barcelona en 14 anys

ACN Barcelona – El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida reclama a l’Ajuntament de la capital catalana que tingui en compte els propietaris a l’hora de fer polítiques d’habitatge, tot recordant l’augment del 62,51% de l’Impost de Béns Immobles (IBI) entre el 2006 i el 2020 a Barcelona és “insostenible”, citant dades de l’Institut d’Estadístic de Catalunya (Idescat). En un comunicat, els administradors denuncien que aquest increment s’ha donat en paral·lel a “polítiques de control de rendes oprimeixen cada vegada més als propietaris”. Segons indiquen, “es força la reducció del lloguer i es limita la seva actualització” però també “s’incrementa la càrrega de despesa en impostos i en les despeses de manteniment i eficiència energètica”. Per això, des del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida fan una crida al consistori perquè promogui “polítiques de foment d’habitatges de lloguer assequible considerant tant a arrendadors com a arrendataris”. L’ens assegura que, segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya, en el període comprés entre el 2006 i el 2020, l’increment de l’IBE va ser del 62,51%, el qual deduint la inflació que va ser del 19,5%, queda en un increment net del 43,01%. Segons els administradors “l’augment tan desmesurat de l’IBI castiga d’una manera desorbitada els propietaris d’habitatges”. i suposa que els propietaris de béns immobles hagin de suportar uns costos cada cop més elevats, “mentre que el preu del lloguer es troba tensat per la regulació intervencionista i estigmatitzadora dels arrendadors, provocant una greu inseguretat a les relacions jurídiques”. En aquest sentit, recorden que governs d’altres ciutats europees com Lisboa, les polítiques de promoció de l’habitatge de lloguer intenten ajudar als propietaris amb, per exemple, bonificacions de l’IBI, “al contrari que aquí”, lamenten. Amb tot això, des del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida volem fer una crida a l’Ajuntament de Barcelona per oferir la nostra col·laboració per promoure polítiques de foment d’habitatges de lloguer assequible considerant a les dues parts, tant a arrendataris com a les persones propietàries que destinen els seus habitatges a l’arrendament.   LLEGIR NOTÍCIA COMPLETA A «LA REPÚBLICA»: https://www.larepublica.cat/minut-a-minut/els-administradors-de-finques-denuncien-un-increment-insostenible-de-libi-del-62-a-barcelona-en-14-anys/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

SEGRE
Aparicions en mitjans, Premsa

L’increment d’IBI a Barcelona és ‘gairebé insostenible’, segons els administradors de propietats, mentre Lleida continua sent la província més cara d’Espanya

L’increment de l’Impost de Béns Immobles (IBI) a Barcelona «ha arribat a una situació gairebé insostenible», després d’un increment del 62,51% entre 2006 i 2020, segons el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida L’increment de l’Impost de Béns Immobles (IBI) a Barcelona «ha arribat a una situació gairebé insostenible», després d’un increment del 62,51% entre 2006 i 2020, segons el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida. Ha criticat que aquest augment s’ha donat «mentre les polítiques de control de rendes oprimeixen cada vegada més els propietaris» i l’han titllat de contradictòria i incoherent amb les finalitats de control de preus en el lloguer. Ha assegurat que, deduint l’augment de la inflació en aquest període, «queda un increment net de l’11,36%» en el preu dels lloguers a la ciutat. L’entitat ha assenyalat que «d’una banda, es força la reducció del lloguer i es limita la seua actualització i, per l’altra, s’incrementa la càrrega de despesa» en impostos i en les despeses de manteniment i eficiència energètica dels habitatges. Per això, ha ofert la seua col·laboració a l’Ajuntament de Barcelona per «promoure polítiques de foment d’habitatges de lloguer assequible considerant les dos parts». Mentrestant, Lleida continua encapçalant el rànquing de les 52 capitals de província amb l’Impost de Béns Immobles (IBI) més car de tot l’Estat. Segons un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), per un immoble amb un valor cadastral de 80.000 euros un resident a Lleida, amb un tipus impositiu del 0,967%, va pagar l’any 2021 774 euros, la qual cosa en suposa 627 més que en Sant Sebastià, la ciutat amb la taxa més barata, de 147 euros i un tipus de 0,191%. La segona amb un rebut de l’IBI menor és Bilbao, amb 142 euros.   LLEGIR NOTÍCIA COMPLETA A «SEGRE»: https://www.segre.com/noticies/guia/2022/04/04/l_increment_ibi_barcelona_gairebe_insostenible_segons_els_administradors_propietats_encara_que_lleida_continua_sent_provincia_mes_cara_166834_1111.html Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

El Pais
Aparicions en mitjans, Premsa

Economia de guerra en les comunitats de veïns: menys hores de calefacció i quotes més cares

La escalada en el precio de los combustibles obliga a los propietarios de edificios con caldera centralizada a bajar la temperatura y a aprobar derramas El aumento del coste de la calefacción se ha llevado por delante los ahorros de los propietarios.ZVONKO1959 Las comunidades de propietarios están sufriendo intensamente por el alza desbocada del precio de los combustibles que usan para sus calefacciones centralizadas y por la escalada brutal del coste de la luz en sus zonas comunes. La crisis económica provocada por la guerra de Rusia en Ucrania ha dado una nueva estocada —antes fue la pandemia— a las comunidades de vecinos, aunque el coste del gas natural y la electricidad comenzó a encarecerse meses atrás. Cada vez son más las fincas con calderas centralizadas (colocadas también en edificios de reciente construcción por su mayor eficiencia energética) que se han quedado con la caja completamente vacía tras hacer frente a los recibos extraordinarios por el consumo de calefacción. “Las cuotas son absolutamente insuficientes para cubrir el gasto real, pues las previsiones se realizaron para un escenario diferente”, señala Ángel Hernández, presidente del Colegio de Administradores de Fincas de Salamanca. Y remata: “Si la comunidad mantuviera un remanente suficientemente amplio, podría demorar el ajuste de las cuotas, pero será inevitable”. No quedará otra que subir cuotas, emitir derramas o recurrir a los fondos de reserva. Pablo Ruiz, de Acerta Gestión y vocal del Colegio de Administradores de Fincas de Madrid, explica que hay comunidades “que se han comido la tesorería”, y cuenta el caso de una finca en Madrid que tenía en la caja 80.000 euros para rehabilitar la fachada y se lo ha gastado en pagar la calefacción. Miguel Ruiz Lizondo, administrador de fincas de Zaragoza y presidente del Colegio de Aragón, afirma que “todas las comunidades que no tenían una economía saneada han tenido que aprobar derramas extraordinarias, en algunos casos bastante elevadas y siempre en función de los saldos que tenían en las cuentas, si bien en otras muchas el tema se ha salvado reduciendo drásticamente el horario de la calefacción y bajando la temperatura de las calderas”. Todos los administradores de fincas consultados dan por seguro un importante incremento de la morosidad en los próximos meses, aún difícil de cuantificar. “Es una situación económica límite”, sentencia Salvador Díaz, presidente del Consejo General de Colegios de Administradores de Fincas. La economía de guerra ha llegado a las comunidades de propietarios. Algunas han apagado la calefacción este 31 de marzo, cuando lo habitual es hacerlo en la segunda semana de mayo. En otras, el conserje tiene la orden de encenderla solo media jornada (normalmente por la tarde). En definitiva, están tratando de “estirar el combustible recortando horas de calefacción y bajando la temperatura de la caldera”, comenta Hernández. Aunque las medidas no están gustando a todos por igual. Esta “reducción considerable del horario de calefacción ha supuesto tensiones vecinales en algunas comunidades”, dice Nerea García, administradora de fincas colegiada de Madrid, que gestiona 60 edificios. El primero que ha puesto contra las cuerdas a los vecinos es el gas natural. Es la gran piedra en el zapato de las comunidades. Lorenzo Viñas, gerente del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida, pone un ejemplo muy clarificador: cargar una caldera de 15.000 litros suponía en enero de 2021 una factura de 12.684 euros. En enero de 2022, antes incluso de la guerra en Ucrania, ya era de 43.113 euros. Conoce en profundidad todas las caras de la moneda. SUSCRÍBETE En algunas fincas las facturas de gas natural se han multiplicado por tres. “A propietarios que el año previo pagaban 120 euros al mes de gas natural, ahora les ha subido a 360 euros”, expone Pablo Ruiz. Este administrador cuenta que hay comercializadoras que este invierno han roto los contratos de gas que tenían suscritos con algunas comunidades, y además se queja de que estas tengan que contratar en el mercado libre como si fueran una gran empresa y no puedan acogerse a una tarifa regulada. En otras comunidades de propietarios las subidas no han sido tan intensas: en una de las que administra Nerea García, de 18 viviendas, el alza del coste del gas natural entre marzo de 2021 y marzo de 2022 ha sido del 40%. Algunos gestores vieron llegar la gran ola. “Durante el mes de octubre, algunos administradores de fincas, viendo que los precios podrían subir más, decidieron cerrar precios fijos para un año (desde mediados de diciembre de 2021 a noviembre de 2022) a 0,0595 euros/Kwh, lo cual fue un gran acierto, ya que el precio de gas para calefacción se está pagando a 0,090 euros/Kwh”, dice Viñas. La segunda tortura para las fincas con calefacción centralizada es el gasóleo. El presidente del Colegio de Administradores de Fincas de Salamanca vuelve con un ejemplo: la carga de una caldera de 15.000 litros se pagó a 9.300 euros el 17 de marzo de 2021. El 18 de marzo de 2022 costó 19.000 euros. “En enero de 2021, el precio por litro de gasoil para calefacción fue de 0,50 euros y en marzo 2022 ha sido de 1,154 euros por litro”, añade. Pero no todo es gas natural o gasóleo. Hay edificios con calderas de biomasa. Aunque no es tan sangrante, el coste también se ha disparado debido a que para la producción de pellet se necesita electricidad y los fabricantes han estado produciendo a costes altísimos. “El pellet ha subido en torno a un 30% o un 40% desde septiembre hasta hoy y esto es lo que la gran mayoría de fabricantes están repercutiendo en las comunidades”, dice Juan Cabello, director general de Calordom, una de las principales empresas del sector, que dice no estar subiendo precios gracias a su importante capacidad de almacenaje. “Muchos fabricantes están paralizando producción hasta sanear cuentas”, afirma Cabello. Y añade: “El pellet va a subir en torno a un 100% la temporada que viene, el invierno que viene”. El hueso de aceituna se encarecerá entre un 20% y un 30%, calcula. Ahogados por la luz

Notes de premsa

L’IBI ha pujat un 62,51% en els últims anys a Barcelona, mentre les polítiques de control de rendes oprimeixen cada vegada més als propietaris

A altres ciutats europees, les polítiques de promoció de l’habitatge de lloguer intenten ajudar als propietaris amb, per exemple, bonificacions de l’IBI, al contrari d’aquí   Barcelona, 4 de març – L’increment de l’Impost de Béns Immobles (IBI) a la ciutat de Barcelona en aquests últims anys ha arribat a una situació quasi insostenible. Segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), en el període comprés entre el 2006 i el 2020, l’increment va ser del 62,51%, el qual deduint la inflació que va ser del 19,5% segons l’INE, queda en un increment net del 43,01%. Aquest augment, en el context del mercat de lloguer d’habitatges actual, és contradictori i incoherent amb les preteses finalitats del control de preus en el lloguer. Totes les polítiques d’intervenció que s’estan promovent des del Consistori per limitar les rendes en els contractes d’arrendament d’habitatge han provocat la reducció de l’oferta de lloguer.  A la realitat del mercat immobiliari, comparant el mateix període 2006-2020, l’increment del preu mitjà del lloguer d’habitatge a la ciutat de Barcelona va ser del 33,85%, que deduint la inflació, queda en un increment net de l’11,36%. Molt lluny, sens dubte, de l’augment tant desmesurat de l’IBI que castiga d’una manera desorbitada els propietaris d’habitatges. Ja que, per una banda, es força la reducció del lloguer i es limita la seva actualització i, per l’altra, s’incrementa la càrrega de despesa en impostos i en les despeses de manteniment i eficiència energètica dels habitatges. Aquest fet suposa que els propietaris de béns immobles que tinguin la seva propietat llogada hagin de suportar uns costos cada cop més elevats, mentre que el preu del lloguer es troba tensionat per la regulació intervencionista i estigmatitzadora dels arrendadors, provocant una greu inseguretat a les relacions jurídiques. Aquestes polítiques d’habitatge són contràries a la línia seguida per governs del mateix signe en altres ciutats europees com Lisboa, on les seves iniciatives de promoció d’habitatge de lloguer assequible incentiven també a la persona arrendadora i d’aquí el seu èxit. Ja que a aquells propietaris que lloguin el seu immoble dins d’unes condicions específiques tenen unes bonificacions fiscals com és la reducció de l’IBI, entre d’altres. Aquesta mesura és més coherent amb una promoció del mercat de lloguer d’habitatge, en contraposició a les actuacions de control i règim sancionador que s’apliquen en el nostre país. Amb tot això, des del Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida volem fer una crida a l’Ajuntament de Barcelona per oferir la nostra col·laboració per promoure polítiques de foment d’habitatges de lloguer assequible considerant a les dues parts, tant a arrendataris com a les persones propietàries que destinen els seus habitatges a l’arrendament.   DESCARREGAR NOTA DE PREMSA Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Actualitat

LIMITACIÓ EXTRAODINÀRIA DE L’ACTUALITZACIÓ ANUAL DE L’IPC DELS CONTRACTES D’ARRENDAMENT D’HABITATGE

Article 46 del Reial Decret Llei 6/2022 de 22 de març 2022 BOE de 30 de març de 2022   Entre altres mesures econòmiques l’article 46 d’aquest Reial Decret Llei estableix una limitació respecte a l’increment màxim de l’actualització de les rendes dels arrendaments d’habitatge durant el període 31 de març a 30 juny 2022. Aquesta norma és d’aplicació: En els contractes d’habitatge subjectes a la LAU de 1994. I que la renda hagi de ser actualitzada dins del període del 31 març al 30 juny 2022. Condicions obligatòries segons l’article 46 del Reial Decret Llei: Distingeix entre quan el propietari/arrendador és GRAN TENIDOR (PERSONA FÍSICA o JURÍDICA titular de més de 10 immobles urbans d’ús residencial o una superfície construïda de més de 1.500 m² d’ús residencial, exclosos garatges i trasters) i quan el propietari/arrendador  NO ÉS GRAN TENIDOR (la resta). 1. GRAN TENIDOR – Increment de l’actualització: El que pactin les parts, però NO POT SUPERAR EL 2% LÍMIT: Resultat d’aplicar l’IGC (Índex General de Competitivitat a data de l’actualització, prenent com a mes de referència l’últim índex publicat). Les parts podran pactar una actualització inferior al 2%, però no superior al 2%. (L’IGC, mentre es consideri que l’objectiu mig de la inflació a la zona euro és del 2 %, només es pot utilitzar entre 0 i 2 %, no per sota ni per dalt.) Si no es pacta res s’aplicarà el 2% 2. RESTA DE PROPIETARIS (NO GRANS TENIDORS): – Increment de l’actualització: El que pactin les parts: Les parts podran pactar l’actualització en base a l’IPC publicat, sense el límit màxim del 2%. Si no hi ha pacte: S’aplicarà el 2% com a màxim. – Efectes de la norma:  No té efectes retroactius. Només és d’aplicació per les rendes que s’hagin d’actualitzar durant el període entre 31 de març i 30 de juny 2022. Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Actualitat

Publicació RESOLUCIÓ DSO/825/2022 – Programa 3 Rehabilitació d’edificis – Fons Next Generation

CONVOCATÒRIES PUBLICADES! Programa 3 d’ajuts a les actuacions de rehabilitació a nivell d’edificis   Avui, 28 de març s’ha publicat la RESOLUCIÓ DSO/825/2022, per la qual s’obre la convocatòria per a la concessió, en règim de concurrència pública no competitiva, de subvencions per a les actuacions del Programa 3 de rehabilitació a nivell d’edifici de tipologia residencial unifamiliar i plurifamiliar. El Programa 3 va destinat a aquells edificis d’ús predominat residencial en els quals s’obtingui una millora acreditada de l’eficiència energètica.   OPORTUNITAT Perquè els Administradors de Finques es posicionin davant la societat com indispensables en l’administració de finques / ”patrimoni col·lectiu” i les accions derivades.   WEB DE L’OTRC JA DISPONIBLE! Ja tens disponible la plataforma de l’Oficina Tècnica de Rehabilitació de Catalunya on trobaràs la informació més rellevant. https://otrc.consellcaf.cat/ Concebuda per realitzar els tràmits administratius de forma telemàtica. A més, a l’OTRC podràs trobar entre d’altres: formació, assessorament i acompanyament per poder dur a terme tots aquells tràmits administratius de les diferents fases d’una forma àgil i amb el suport del seu equip professional.   DESCARREGAR INFOGRAFIA AMB TOTA LA INFORMACIÓ DETALLADA   Quedem a la teva disposició per a qualsevol aclariment que necessitis. Horari telefònic i presencial: de dilluns a dijous de 8.30 a 13.30 h i divendres de 8.30 a 14.00 h Correu electrònic: ortc@consellcaf.cat Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Actualitat

Subvencions de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per a la Rehabilitació amb Fons Europeus Next Generation

A continuació t’informem de la convocatòria de subvencions de l’AHC per a la rehabilitació (RESOLUCIÓ DSO/825/2022). PROGRAMES SUBVENCIONATS – Programa 3. Ajudes a les actuacions de rehabilitació a nivell d’edifici. – Programa 4. Ajudes a les actuacions de millora eficiència energètica en habitatges. – Programa 5. Ajudes per a l’elaboració:  Llibre de l’Edifici existent per a la rehabilitació i redacció de projectes de rehabilitació. Objecte: Financiació d’obres o actuacions de millora de l’eficiència energètica. Àmbit: Tota Catalunya, excloent ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana Programa 3: Edificis residencials, plurifamiliars i unifamiliars. Programa 4: Habitatges de residència habitual i permanent. Actuacions iniciades posteriorment a 01/02/2020. Sol·licitud de subvencions: Terminis: Programa 3: Inici 20 dies desprès de la publicació. Finalització 31/12/2022 Programa 4: Inici 30 dies desprès de la publicació. Finalització 31/12/2022 Programa 5: Inici 40 dies desprès de la publicació. Finalització 31/12/2022 Presentació: Telemàtica en portal de tràmits de Generalitat de Catalunya. Oficines Tècniques de Rehabilitació: Tramitació prèvia i gestió de sol·licituds per accedir a les ajudes Programa 3: Col·legis d’Administradors de Finques – Gestió Administrativa, Col·legis d’arquitectes i d’aparelladors, arquitectes tècnics i d’enginyers de l’edificació – Gestión Técnica Programes 4 i 5: Gestió en Oficines de rehabilitació municipal/comarcal indicades en web Tramitació i gestió detallats en Annexos 1, 2 i 3 de la convocatòria Per poder consultar les especificacions dels programes 3 (edificis), 4 (habitatges) i 5 (llibre de l’edifici i redacció de projectes), clica aquí. Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Cuatro al Día
Aparicions en mitjans, Televisió

Mesures a les comunitats de propietaris per fer front a l’increment de preus

L’increment dels preus de la llum i del combustible, entre d’altres, està afectant a tota la societat i a les comunitats de propietaris ja s’estan prenent algunes mesures. Ho explica l’Alberto Izquierdo, secretari del CAFBL, a Cuatro al Día (minut 26’50») 👉 https://www.mitele.es/programas-tv/cuatro-al-dia/2022/findesemana/mediodia-26032022-40_1009435075017/player/ Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Actualitat

Migració de direcció electrònica habilitada (DEH) a la direcció electrònica habilitada única (DEHú)

Com ja saps arran de comunicacions realitzades per l’Agència Tributària, ha començat a notificar a través de la DEHú. Durant un període transitori, l’enviament de notificacions i comunicacions de l’Agència Tributària es produirà simultàniament a través de l’antiga bústia 060-DEH i també de la nova DEHú, coexistint les dues bústies fins al 4 d’abril. Per aquest motiu és aconsellable verificar les dades i sobretot el correu electrònic que consten a la DEHú, necessaris per tal de rebre els avisos de notificació electrònica. La recepció de les notificacions en la DEHú es realitzarà a través del portal https://dehu.redsara.es/ autenticant-se amb certificat electrònic o Cl@vePIN. Les notificacions de l’AEAT romandran disponibles per a comparèixer en la Seu electrònica de l’Agència Tributària. Per altra banda, t’informem també que el Gestor de Notificacions CAFirma ja contempla la nova bústia de la DEHú, juntament amb les que ja tenia anteriorment, SS, eNotum (amb més de 1000 organismes emissors de les administracions públiques catalanes), FNMT, el Punto de Acceso General (amb més de 7400 entitats emissores), DGT, etc. Marta AgrazPeriodista. Directora de Comunicació del CAFBL

Desplaça cap amunt